maanantai 24. tammikuuta 2011

Mediapeilistä näkyy mediapeli

Valkeakosken kuvataidekoulun mediataiteen työpajan avajaisnäyttely oli esillä Valkeakoski-opiston näyttelyhallissa 2 vuotta sitten, 26.2.-18.3.2009. Näyttelyn nimi oli MEDIAPEILI. Huomasin, että monet lukivat nimen väärin eli MEDIAPELI. Nimestä tuli hauska sanaleikki, vaikka alunperin se ei ollut tarkoitus. Aloin miettimään nimien merkityksiä.

MEDIAPELI- nimi jäi muistiin aikoinaan Paavo Väyrysestä. Muistan miten keskustalainen poliitikko Väyrynen syytti 1990-luvulla mediaa huonosta äänisaaliista. Tämä Paavo Väyrysen tarkoittama "mediapeli" liittyi vuoden 1994 presidentin vaaleihin, joissa Väyrynen oli ehdokkaana ja hävisi Martti Ahtisaarelle ja Elisabet Rehnille. "Mediapelillä" Väyrynen tarkoitti sitä median luomaa negatiivista julkisuutta, jonka vuoksi hän sanoi hävinneensä vaalit. Siitä lähtien mediassa alettiin käyttää uutta sanaa: mediapeli. Media osaa pelata niin negatiivisessa, positiivisessa, viihteellisessä kuin asiallisessakin hengessä. 1990-luvun puolivälissä MTV3-kanavalla esitettiin MEDIAPELI- nimistä ohjelmaa, jota juonsi Peter Nyman, sittemmin suosittua Uutisvuoto-ohjelmaa juontanut Nyman on nykyään MTV3-kanavan uutisankkuri.

Katso videot "Paavo Väyrynen mediapelissä" painamalla linkkiä:
Paavo Väyrynen mediapelissä | Elävä arkisto | yle.fi 


Media muokkaa mielikuviamme asioista ja luo niille uusia merkityksiä, media muovaa mielipiteitämme, rakentaa kuvaa yhteiskunnasta ja näin ollen vaikuttaa maailmankuvamme rakentumiseen. Media tuottaa uutisia ja välittää tietoa myös internetin ja sosiaalisen median kentällä. Ammattimaisten ja virallisten uutiskanavien vierellä kulkee koko joukko harrastelijatoimittajia. Uutisointi ja tiedon jakaminen on avointa ja monille ihmisille myös harrastus, jota kautta voi tutustua samanhenkisiin ja samoista asioista kiinnostuneisiin ihmisiin. Tästä esimerkkinä erilaiset blogit, keskustelupalstat ja facebook-ryhmät.

Kuka mediapelissä sitten selviää voittajana maaliin? Se kenellä on trendikkäin blogi? Siisteimmät nettisivut? Mediakriittisimmät mielipiteet? Eniten fb-kavereita? Mediassa monet voivat voittaa luomalla itsestään tiettyä brändiä, joka vahvistaa positiivista mainetta ja imagoa.
Uutisointi ja tieto netissä saavuttaa nopeasti laajan määrän yleisöä ja lukijoita. Uutisointi ja tiedon jakaminen on viihteellistynyt. Netissä julkaistun tiedon välissä ei välttämättä ole päätoimittajaa tai muuta mediaa suodattavaa kriitikkoa, kuin julkaisija itse. Kuka tahansa oikeastaan voi julkaista mitä tahansa. MEDIAPELIN ymmärtämiseen tarvitaan medialukutaitoa ja mediakriittisyyttä.

Valkeakosken kuvataidekoulun oppilaita editoimassa animaatioteosta mediatyöpajassa.

Valkeakosken kuvataidekoulun mediatyöpajoissa yhtenä teemana on mediakriittinen kuvien ja tekstien tarkastelu. Opitaan medialukutaitoa ja kriittisiksi median vastaanottajiksi sekä luomaan itse omia mediasisältöjä: valokuvan, videon ja animaation keinoilla. Valkeakosken kuvataidekoulun mediataiteen työpajan ensimmäinen näyttely oli vuonna 2009 Valkeakoski-opiston näyttelyhallissa. Näyttelyn nimi oli MEDIAPEILI. Nimi viittasi median heijastamaan sanomalehti-, mainos- ja TV-kuvastoon sekä edellä mainittuun yleiseen mediakulttuuriin, jonka vaikutuspiirissä elämme. Näyttelyssä oli esillä 13-15- vuotiaiden oppilaiden teoksia. Aiheet käsittelivät kirjavasti omaa lähiympäristöä, nähtiin kuvia omasta elämästä ja ystävistä; videoissa ja valokuvissa oli kannanottoja mm. Big Brother tv-ohjelmasta, luonnonsuojelusta ja animaatio helmenä nähtiin Muumimurderrr- muovailuvaha-animaatio. Mediapeili-näyttelyssä näkyi nuorten omia tulkintoja aiheista, jotka kääntyivät hyvin myös mediapeliksi.

teksti ja kuva: Anja Helminen
videot: Ylen Elävä Arkisto www.yle.fi/elavaarkisto/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti